Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Woninghygiëne --- Serviceflat --- Ouderenzorg --- Ergotherapie
Choose an application
Woonzorgcentrum --- Ouderenproblematiek --- Demografie --- Serviceflat
Choose an application
Oudere --- Levenskwaliteit --- Serviceflat
Choose an application
Serviceflat --- MW --- OCMW, Ingelmunster
Choose an application
Choose an application
Het Vlaamse Regeerakkoord 2014-2019 en de beleidsnota van de minister van Wonen bevatten het voornemen om een grondige administratieve vereenvoudiging en een verhoging van de lokale autonomie door te voeren. Ter voorbereiding van deze aanpassingen werd het Steunpunt Wonen gevraagd een evaluatie van de huidige regelgeving uit te voeren. Een specifiek aandachtspunt daarbij was de voorrangsregeling voorzien in artikel 24 §2 van het KSH, die de mogelijkheid biedt om een woning versneld toe te wijzen aan daklozen en aan personen die zelfstandig wonen of gaan wonen met begeleiding. Om de onderzoeksvragen te beantwoorden, zijn we in dit onderzoek eerst vertrokken van een verkenning van de recente inzichten uit de bestuurskundige en juridische literatuur over regulering versus autonomie. Vervolgens werd een uitgebreid overzicht gemaakt van de knelpunten op basis van literatuur, beleidsdocumenten, kwantitatieve gegevens en gesprekken met het werkveld tijdens focusgroepen. De volgende stap in het onderzoeksproces bestond uit een grondige reflectie over de mogelijke oplossingen. De uitdaging bestond er in vanuit de criteria en condities voor goede regelgeving die de theorie aanreikt, op zoek te gaan naar voorstellen die tegemoet komen aan de vastgestelde knelpunten. Thema per thema werden voorstellen uitgewerkt. Hoewel de voorstellen die hieruit resulteren al vergaande implicaties kunnen hebben voor de regelgeving en de praktijk, bleek ook dat het combineren van mogelijke voorstellen over thema?s heen een nog sterkere vereenvoudiging en bijkomende voordelen zou kunnen bieden. Daarom werd naast de thematische voorstellen ook een gecombineerd (en ingrijpend) voorstel uitgewerkt. De voorstellen werden tijdens een tweede ronde focusgroepen ter bespreking voorgelegd. De bedoeling hiervan was zowel het draagvlak voor de voorstellen te verkennen als de voorstellen nog verder te verfijnen. De voorstellen per thema hebben betrekking op uiteenlopende aspecten bij verhuring van sociale woningen, waaronder het toepassingsgebied van het stelsel; de geldende inschrijvings- en toelatingsvoorwaarden; de regeling omtrent inschrijving, actualisatie, schrapping en weigering; de toewijzingsregels; de regelgeving m.b.t. de typehuurovereenkomst; de rechten en plichten van huurder en verhuurder; de duur van de sociale huurovereenkomst; financiële aspecten en de rechtsbescherming van de (kandidaat-)huurder.Bron: https://steunpuntwonen.be/Documenten_2016-2020/Onderzoek_Ad_hoc_opdrachten/Ad_hoc_1_Vereenvoudiging_sociale_huurreglementering/Ad_hoc_1_TOELICHTINGAan bod komen ook de Vlaamse Wooncode, de knelpunten die zich voordoen bij het vinden van een sociale huurwoonst (bv. problemen omtrent meerderjarigheid, inkomensgrenzen...) en het al dan niet behouden/aanpassen van standaard voorrangsregels.
Sociale huisvesting --- Huurrecht --- Woningmarkt --- Beleid --- Inkomen --- Serviceflat --- Knelpunt --- Persoon met een migratieachtergrond --- Digitalisering
Choose an application
Sociaal-demografische kenmerken van bewoners - waarom verhuizen naar serviceflat - gezondheid en mobiliteit - zelfredzaamheid - hulpverlening - sociale contacten en ontspanning - leefklimaat
tevredenheid --- wonen --- bejaarden --- Social policy and particular groups --- gerontagogie --- privacy --- beleidsinstrumenten --- serviceflats --- empirisch onderzoek --- thuisverpleegkunde --- levenskwaliteit --- ADL (activiteiten dagelijks leven) --- Sociology of social care --- Flanders --- Belgium --- Public housing --- Flanders (Belgium) --- Demography --- Social conditions --- Wonen van bejaarden (serviceflat) --- #SBIB:316.8H22 --- #GBIB:IDGP --- #SBIB:HIVA --- 351.778.532 --- 364.4 --- $?$96/04 --- #A9604A --- 365.053.9 --- Serviceflats --- 364.4 -053.9 --- dienstencentra voor bejaarden --- bejaardensociologie --- 364.4 -053.9 Hulpverlening aan bejaarden --- Hulpverlening aan bejaarden --- Welzijnsorganisatie: sociale dienstverlening voor specifieke groepen --- 362.6 --- Sociale verpleegkunde --- Serviceflat --- Health --- Assistance --- Seniors --- Independence --- Leisure --- Living arrangements --- Book
Choose an application
De Vlaamse overheid keurde in maart 2009 het Woonzorgdecreet goed. Het omvatte een ingrijpende hertekening van de thuiszorgdiensten en de residentiële en semi-residentiële zorg voor ouderen en hulpbehoevende personen. De uitvoeringsbesluiten voorzagen ook nieuwe programmatienormen. In opdracht van de Vlaamse Overheid, Departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin verschaft dit rapport inzicht in welke zin deze programmatienormen verder dienen te evolueren. Het onderzoek vertrekt van een verkenning van de relatie tussen de demografische evolutie en hulpbehoevendheid en van een tweetal buitenlandse voorbeelden. Daarnaast wordt diverse bestaande of nieuwe evidentie aangebracht om de huidige programmatienormen aan te passen of te verbeteren. Voor de gezinszorg, de schoonmaakhulp, de vrijwillige en professionele oppashulp, de woon- en zorgcentra en assistentiewoningen, de centra voor herstelverblijf en kortverblijf worden kritische bedenkingen gemaakt bij de huidige programmatienormen en worden voorstellen gedaan voor aanpassingen. Daarenboven worden scenario's aangebracht voor een meer verregaand beleid van desinstitutionalisering, en de mogelijke substitutie dat dit zou impliceren in de zorgvraag. Toch worden geen nieuwe definitieve programmatienormen voorgesteld. Het komt de onderzoekers voor dat het Woonzorgdecreet de sector ingrijpend wenst te veranderen en ook zal veranderen. Daarenboven is een wijzigend privé-aanbod en een wijzigende rol en plaats van federaal gefinancierde voorzieningen van belang voor de uitbouw van de voorzieningen gefinancierd door de Vlaamse overheid. Het rapport brengt een aantal van deze elementen in beeld. Het illustreert trouwens dat de overheid hierbij het zicht op het geheel niet mag kwijtspelen. Pas wanneer de impact op de vraag en het gedrag van de aanbieders gestabiliseerd is, kunnen nieuwe programmatienormen voor de toekomst bepaald worden. Want programmeringsnormen zijn geen fixatie van het verleden, maar dynamische verkennin 1. Demografische evolutie en de zorgbehoeften van ouderen in Vlaanderen - 2. Lessen uit het buitenlandse zorggebruik van ouderen : de cases Nederland en Engeland - 3. Programmatie thuiszorgdiensten - 4. Programmatie centra voor herstelverblijf en voor kortverblijf - 5. Programmatie assistentiewoningen en woonzorgcentra - 6. Beleidsaanbevelingen en budgettaire implicaties
Academic collection --- #SBIB:316.8H22 --- #SBIB:316.8H14 --- S20100594.JPG --- bejaarden --- bejaardentehuizen --- residentiële hulpverlening --- thuiszorg --- Welzijnsorganisatie: sociale dienstverlening voor specifieke groepen --- Welzijns- en sociale problemen: bejaarden --- 362.6 --- 376 --- 362.1 --- Sociology of social care --- Age group sociology --- Flanders --- Thuiszorg --- Ouderenzorg --- Serviceflats --- Woonzorgcentra --- Rust- en verzorgingstehuizen --- Medische inrichtingen : Geïntegreerde diensten voor thuisverzorging --- Etablissements médicaux : Services intégrés de soins à domicile --- Provincie West-Vlaanderen --- Serviceflat --- Woonzorgcentrum
Choose an application
In opdracht van het Steunpunt Gelijkekansenbeleid stelde de Onderzoeksgroep Welzijn en de Verzorgingsstaat (UA) een inventarisatie op van het actuele onderzoek naar oudere personen. Hoewel dat onderzoek zeer omvangrijk is, stellen we toch vast dat heel wat invalshoeken en onderwerpen wat verwaarloosd achterblijven. Dit project hield een inventarisatie in van het Vlaams sociaal-wetenschappelijk onderzoek naar oudere personen over de periode 1990-medio 2003. Op de genventariseerde studies werd een inhoudsanalyse uitgevoerd, en de inhoud van een beperkte selectie van de werken werd besproken. Daarnaast kwam ook het internationale ouderenonderzoek aan bod en werd de gerontologische theorievorming van de voorbije halve eeuw geschetst en gellustreerd. In het eerste en meest omvangrijke deel van het rapport behandelen we het Vlaamse sociaal-wetenschappelijk onderzoek naar oudere personen. Daartoe inventariseerden we het Vlaamse (met linken naar ander Belgisch) onderzoek sedert 1990. Het rapport Biedt een nauwgezet overzicht van de wetenschappelijke literatuur tot medio 2003. Ieder onderwerp namen we op, zolang 50-plussers maar centraal stonden in de studie. Aangezien we echter focussen op sociaal-wetenschappelijk onderzoek, negeren we vooral de publicaties in de medische sfeer. Vervolgens voerden we een inhoudsanalyse uit waarbij we alle publicaties onderbrachten in vijftien thema's, beginnende bij demografie, over zorg en welbevinden, tot arbeid, pensioenen en huisvesting. Het aantal publicaties bleek dermate groot dat slechts een beperkte selectie ook besproken wordt in het rapport. In het tweede deel verleggen we onze interesse naar het internationale ouderenonderzoek. In een eerste hoofdstuk schetsen we, vooral op basis van enkele recente overzichtswerken, de gerontologische theorievorming van de voorbije halve eeuw. Het tweede hoofdstuk houdt een exemplarische bespreking in van zes vanaf 2000 verschenen publicaties, waaruit blijkt hoe een theoretisch perspectief in concreet onderzoek Vorm kan krijgen. Weer een totaal andere opzet kent het derde hoofdstuk, waarin we ontwikkelingen in het internationale ouderenonderzoek illustreren. We baseren ons daartoe op twee zeer recente evaluaties van dat onderzoek, vanuit Europees en vanuit Amerikaans perspectief. Uit deze studie leerden we dat van de rijke theoretische traditie weinig te merken valt in de Vlaamse literatuur. Dat is evenwel een internationale vaststelling: zelfs in hoogstaande internationale tijdschriften maakt de grote meerderheid van de artikels geen enkele vermelding naar een theoretische achtergrond. Naar methode komt wel een diversiteit aan technieken (zowel kwantitatief als kwalitatief) aan bod. Toch valt op dat crossnationaal (vergelijkingen tussen landen) en longitudinaal (het opvolgen van eenzelfde groep over een langere periode) onderzoek in Vlaanderen zeldzaam is, hoewel dit een duidelijker beeld zou verschaffen over de positie van oudere personen. Qua onderzoeksthema's blijkt de aandacht zeer ongelijk verdeeld. De verschillende aspecten van de sociale zorg (met inbegrip van zorgverleners) vormen het meest populaire onderzoeksonderwerp, terwijl ook de pensioenen nauwlettend bestudeerd worden. Voorbeelden van weinig onderzochte thema¿s zijn de negatieve beeldvorming, de mobiliteit van ouderen, hun deelname aan het beleid en hun sociale integratie. Die voorkeur voor thema's houdt verband met de financier van het gros van het onderzoek, namelijk de overheid. Niettemin worden beleidsmaatregelen zeker niet altijd grondig onderzocht. Verder is het opvallend dat het onderzoek vrij weinig vertrekt vanuit de wensen, behoeften en verwachtingen van de ouderen zelf. Deze meer subjectieve aspecten kennen de jongste jaren een zekere opbloei, al blijft hier toch nog veel onderzoekswerk voor de boeg. Sinds 1990 hebben heel wat Vlaamse wetenschappers uit diverse disciplines (sociologie, psychologie, economie, recht, ...) interesse betoond in oudere personen, al kennen ze vaak elkaars werk niet. Dit rapport moet daar verandering In brengen en biedt het onderzoek hopelijk ook nieuwe inspiratie.
Age group sociology --- Social policy --- bejaarden --- geriatrie --- gerontologie --- Flanders --- Ouderen --- Vlaanderen --- Sociaalwetenschappelijk onderzoek --- Vlaanderen. --- Sociaal beleid. --- #SBIB:314H320 --- #A0411A --- 665 Bejaarden --- #KVHB:Bejaarden --- #KVHB:Sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- #KVHB:Sociologie; Vlaanderen --- Bejaardenproblematiek 312-053.8 --- Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 353.11 --- Wetenschappelijk onderzoek 001.891 --- 308.6 --- 315.2 --- 324 --- emancipatiebeleid --- familie --- gelijke kansen --- sociaal wetenschappelijk onderzoek --- Bejaarden / ouderen (bejaardenzorg, ouderen) --- Bejaardenpsychologie --- Bejaardensociologie --- Wonen van bejaarden (serviceflat) --- Bevolkingsstudies: leeftijdsgroepen: ouderen: algemeen --- Middelbare leeftijd en ouderdom --- Vrouwenemancipatie; Belgie --- Sociale problemen van en zorg voor ouderen; algemeen --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek
Choose an application
Hulpwetenschappen --- Politieke wetenschappen. --- gerontagogie --- gezinszorg --- thuiszorg --- Social welfare methods --- overheidsbeleid --- Social policy and particular groups --- Flanders --- 364.4 --- bejaardenzorg --- Kind en Gezin --- sociologie van het welzijnswerk --- bejaarden, thuiswonende --- bejaardentehuizen --- Academic collection --- #SBIB:316.8H22 --- #RBIB:XTOF --- #SBIB:316.8H00 --- 351.84 --- 364.442.4 --- $?$91/06 --- 364.42 <493=393> --- 364.4-053.9 <493> --- #A91F2 --- Maatschappelijke werk 36 --- Bejaardenproblematiek 312-053.8 --- Gezin 314.6 --- Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 353.11 --- #SERV: inv. Leuven --- Gezin --- Gerontologie en geriatrie --- Maatschappelijke dienstverlening --- Welzijn --- Bejaardentehuizen (rusthuizen/rust- en verzorgingstehuizen, verzorgingstehuizen) --- Dienstencentra voor bejaarden --- Gezins- en bejaardenhulp --- Wonen van bejaarden (serviceflat) --- 364.4 Hulpverlening. Bijstand --- Hulpverlening. Bijstand --- 362.6 --- 361 --- Welzijnsorganisatie: sociale dienstverlening voor specifieke groepen --- Sociaal beleid: algemeen --- Famille --- Gérontologie et gériatrie --- Aide sociale --- Bien-être --- Welzijnszorg --- Vlaamse overheid --- Voorzieningen --- Beleid --- Gezinszorg --- Ouderenzorg --- Zorg- en welzijnssector --- Voorziening --- Thuiszorg --- Analyse --- Evaluatie
Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|